Négy impresszió zenekarra – ez az alcíme Ottorino Respighi Templomablakok című szimfonikus tetralógiájának, amely varázslatos színvilággal ábrázol bibliai jeleneteket, alakokat, szentek portréját a misztikustól az eksztatikusig terjedő hangulati skálán. A sajnálatosan ritkán hallható, szimfónia jellegű mű ihletője az olasz szerző által csodált középkori gregorián ének, amely Respighi a 20. század második és harmadik évtizedében kibontakozó, a színek franciás kavalkádjára súlyt helyező szimfonikus stílusával ötvözve különleges kompozíciót eredményezett. A koncert második felében megszólaló nagyszabású alkotás Honegger talán legismertebb műve, amelyben a svájci szerző a 2. világháború borzalmait és béke utáni vágyakozását foglalta hangokba 1946-ban. Mint írta: „A felvilágosult ember reakcióját szerettem volna jelképezni a minket elárasztó barbárságra, butaságra és szenvedésre; azt a harcot, amit a szívében vív a boldogságösztön, a békeszeretet és az isteni menedék iránti óhaja.” A Szent István Bazilika fenséges terében megszólaló műsor elején Mozart Salzburgban, liturgikus célra írott, egytételes templomi szonátáiból hallhatunk egy csokorra valót.
Mozart F-dúr templomi szonáta K. 244
Respighi Templomablakok
Mozart G-dúr templomi szonáta K. 274
Honegger III. “Liturgikus” szimfónia
Mozart C-dúr templomi szonáta K. 336
Mozart C-dúr templomi szonáta K. 329
Stáblista
Karmester | Hamar Zsolt |
Helyszín
Budapest, 1051, Szent István tér 1.