Peter Shaffer Amadeusának egyes momentumait hiába keresnénk Mozart vagy Salieri életrajzában. Shaffert nem annyira a történelmi hűség érdekelte, hanem egy sokkal általánosabb és korok felett álló kérdés: miben áll az isteni tehetség, és miért pusztítjuk el azt, akinek ez a tehetség megadatott? Az Amadeusban Salieri sikeres udvari zeneszerző, Mozart kortársa és riválisa. Befolyásos, gazdag, intelligens, de Mozarthoz képest középszerű. Ez a középszerű ember mégis az egyetlen, aki annyira érzékeny, hogy megértse Mozart zsenialitását. Érti, de nem tudja elviselni, mert hiányzik belőle az emberi nagyság, ami ahhoz szükséges, hogy saját korlátait elfogadja.
Az Amadeus a művészi tehetség ördögi és isteni vonásait helyezi ellenpólusba, és ezáltal valami nagyon fontosat fogalmaz meg a mindannyiunkban meglévő belső küzdelemről. Kicsinyesség és nagyvonalúság, félelem és bátorság, középszer és kiválóság egymásnak feszülése a darab, és annak fejtegetése, hogy legtöbbször miért a rossz diadalmaskodik bennünk és a világban.
Szereposztás
ANTONIO SALIERI | Balázs Áron |
WOLFGANG AMADEUS MOZART | Pálfi Ervin |
CONSTANZE WEBER, MOZART FELESÉGE | Pámer Csilla |
VENTICELLO 1. | G. Erdélyi Hermina |
VENTICELLO 2. | Körmöci Petronella |
II.JÓZSEF, AUSZTRIA CSÁSZÁRA | Csernik Árpád |
JOHANN KILIAN VON STRACK GRÓF, CSÁSZÁRI KAMARÁS | Szőke Attila |
FRANZ ORSINI-ROSENBERG GRÓF, A CSÁSZÁRI OPERA FŐINTENDÁNSA | Ralbovszki Csaba |
GOTTFRIED VAN SWIETEN BÁRÓ, A CSÁSZÁRI KÖNYVTÁR FŐINTENDÁNSA | Hajdú Tamás |
SALIERI INASA, SZAKÁCSA | Szilágyi Nándor |
UDVARMESTER | Baráth Attila |
Stáblista
Rendező | Béres Attila |
Díszlet | Horesnyi Balázs |
Jelmez | Pilinyi Márta |
Dramaturg | Ari-Nagy Barbara |
Helyszín
Budapest, 1122, Városmajor