Zuglói Filharmónia: Stephanus IV/1 Müpa 2016/2017
Virágh András Gábor • Sinfonietta Liszt Ferenc • Haláltánc Franz Schubert • VII. (C-dúr ) szimfónia vezényel: Ménesi Gergely Virágh András Gábor (1984) minden bizonnyal azon kevesek közé tartozik, akik képesek a nap 24 órájából harmincat hasznosan tölteni. A Junior Prima díjjal, és nagyjából évei számával megegyező egyéb elismerésekkel is büszkélkedhető komponista tevékenységi területeit felsorolni is sok lenne, így csak néhányat említünk: zeneszerző, koncertező orgonaművész, a Szent István Bazilika orgonistája, a Zeneakadémia oktatója (szolfézs, zeneelmélet, partitúraolvasás), a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar volt oktatója (zeneszerzés alapjai, formatan, analízis, hangszerelés)… A fiatal zeneszerző családjában immár ötödik generáció óta megkerülhetetlen hagyomány a zenei – és ezen belül is az orgonaművészi – pálya, hisz többek közt nagyapja – egyben első orgonatanára – Virágh Endre és édesapja, Virágh András neves orgonaművészek. Gyermek- és ifjúkorát is a zene bűvöletében élte, minden alkalmat megragadva a zeneszerzésben és hangszerjátékban való mind alaposabb elmélyülésre. Külföldi tapasztalatszerzéseinek és tanulmányainak is köszönhetően, immár másfél évtizede jelen van a magyar és az európai koncertéletben. Eddigi munkásságában szóló és kamarazenei alkotásai túlsúlyban vannak ugyan, de egyetlen, különleges atmoszférájú és egyéni hangvételű operája mellett a zenekari művek sorában ott várakozik a mű, amelyet még nem hallhatott senki, hisz ősbemutatóként csendül majd fel: a 2013-ban komponált Sinfonietta. A darabot a Zeneakadémia felkérésére komponálta a szerző, de a tervezett bemutató meghiúsult. A felkérés eredetileg koncertkezdő darabra, mintegy nyitányra szólt, időtartamát 12 percben maximálták. A Sinfonietta (kis szimfónia) keletkezéséről szóljon maga a szerző: „A komponálás során világos volt számomra, hogy a zenemű kezdete mindenképp „ünnepélyes” legyen, az általam használt zenei nyelvezetre lefordítva. Mivel zenekarra ritkán írok, a sok szóló- és kamaramű megírása során számos ötlet felgyülemlett bennem, amelyeket leginkább zenekarra tudtam elképzelni. A felkérés a legjobbkor érkezett, ugyanis az ez előtti legutóbbi zenekari művemet több mint két évvel azelőtt komponáltam, és azóta sok dolog változott bennem az apparátus kezelésével kapcsolatban. A rendelkezésemre álló időt három nagyobb egységre osztottam fel, de a komponálás során úgy alakultak a zenei folyamatok, hogy jobbnak láttam a gondolataimat három tételen belül megformálni.” A tételcímek pedig önmagukért beszélnek: 1. Musica festiva
2. Notturno
3. Finale Liszt Ferenc: Haláltánc A haláltánc, a danse macabre késő középkori eredetű műfaj, mely az élőket képben és versben figyelmezteti a halál közelségére. Költeményekben, fametszeten, templomfali ábrázoláson a halál rendszerint csontváz formájában táncba viszi, majd sírba kényszeríti a legkülönbözőbb korú és rangú embereket. Az utolsó ítélet és a haláltánc képzőművészek sorának képzeletét ragadta meg, gondoljunk csak Giotto, Michelangelo, Dürer, Holbein, Memling, Bosch vagy éppen Fra Angelico alkotásaira. Az irodalomban is egész sor alkotás foglalkozik a témával, Villontól Heltai Gáspáron keresztül Arany balladáin át Madáchig és Adyig. Ugyanígy a zenében is végigvonul a Dies irae motívuma Mozart, Verdi, Berlioz, Muszorgszkij, Csajkovszkij, Glazunov, Rahmanyinov, Dohnányi és Liszt művein. Liszt Ferenc (1811–1886) itáliai „vándorévei” során, 1838-ban Pisában járt Marie d’Agoult-lal. A város híres temetőjében, a Campo Santo-ban járva megtekintették a sírkert falának belső oldalán lévő, hatalmas falfelületet beborító monumentális freskókat, melyeket még Giotto tanítványai kezdtek el megfesteni. Ezek közül az egyik legborzongatóbb a Buonamico Buffalmacco által 1350 körül festett Trionfo della Morte, vagyis A halál diadala. A kép jobb oldalán idilli jelenet: elegáns hölgyek csinos urak társaságában zenét hallgatnak, mások solymásznak. Kedély és kellem uralkodik a képen. Az alakok felett angyalok repkednek, akik átkarolva viszik a jó lelkeket a mennybe. A bal oldalon erdőt látunk, a rajta átvezető úton úri társaság lovagol, amikor elébük kerül három koporsó, benne
felpüffedt, oszlásnak induló halottakkal. Riadt lovak, rémült kutyák, iszonyat. A szereplők hideglelős borzongása szinte áthatja a levegőt. Ez itt a halál birodalma: fejük felett megcsonkított testek hullanak a pokol tüzébe. Liszt képzeletét megragadta ez a félelmetesen expresszív kép, és ekkor fogalmazódott meg benne egy olyan zongoraverseny terve, amelynek fő motívuma a gregorián Dies irae dallama, melynek szövege egy hatalmas Apokalipszis-vízió az utolsó ítélet fogvacogtató rémségeivel. A mű évtizedekig „átalakulóban” volt, Liszt többször is módosított rajta, és csak jóval később, 1865-ben született meg a végleges verzió, melynek bemutatóján a zongoraszólamot Liszt veje, Hans von Bülow játszotta. Míg más szerzők a Dies irae-t csak hangulatfestésképpen idézik, addig Liszt zenéje szinte monotematikusan aknázza ki a dallamot, úgy variálja, hogy a hat, számozott variáció soha nem válik unalmassá. Franz Schubert: VII. (C-dúr) szimfónia Ha valaki egyértelműen be akarja azonosítani Franz Schubert (1791–1828) VII. szimfóniáját, talán használja a későbbi pályatárs, Robert Schumann által ráragasztott „mennyei hosszúságú” jelzőt. Eligazíthat ugyan a Schubert műveit katalogizáló Deutsch-féle jegyzékszám (D.944), de a köztudatba hetedikként beivódott fenséges alkotást már nyolcadikként és kilencedikként is sorszámozzák. Ezen alkalommal a – másik kettővel azonos – 7. szimfóniáról beszélünk, és az is fog felhangzani. Franz Schubert osztrák zeneszerzővel keserűen bánt a sors: rövid élete során nem kapta meg sem azt a figyelmet, sem azt az elismerést, ami pedig mind tehetsége, mind tekintélyes életműve alapján kijárt volna számára. Szimfóniáit sosem hallhatta méltó formában, szóban forgó, nagy C-dúr szimfóniáját pedig egyáltalán nem, mert ezt a nem sokkal halála előtt íródott remekművet túl hosszúnak és nehéznek találta a Bécsi Zenebarátok Társasága. Az is csak a véletlennek köszönhető, hogy egyáltalán fennmaradt a mű: Robert Schumann találta meg a porosodó partitúrát 10 évvel később, amikor Schubert bátyjánál tett látogatást. Ő mutatta meg aztán Mendelssohnnak a művet, aki 1839-ben elő is adta a Gewandhaus zenekarral Lipcsében, felhívva a világ figyelmét a remekműre és szerzőjére. Érdekes átmenet ez a szimfónia: Schubert ebben a műben mond búcsút a klasszikus szimfóniának, és előlegezi meg a romantikus szimfóniák világát. Ezt érezte meg Schumann is, amikor a „mennyei hosszúság”-ot emlegette a darabbal kapcsolatban. Az, hogy 10 évvel a szerző halála után már nem okozott gondot sem a terjedelem, sem a nehézség, jelzi, hogy az eltelt idő alatt a közönség már el- és befogadta a Schubert korában még ordító újdonságnak ható változásokat.
Virágh András Gábor • Sinfonietta Liszt Ferenc • Haláltánc Franz Schubert • VII. (C-dúr ) szimfónia vezényel: Ménesi Gergely Virágh András Gábor (1984) minden bizonnyal azon kevesek közé tartozik, akik képesek a nap 24 órájából harmincat hasznosan tölteni. A Junior Prima díjjal, és nagyjából évei számával megegyező egyéb elismerésekkel is büszkélkedhető komponista tevékenységi területeit felsorolni is sok lenne, így csak néhányat említünk: zeneszerző, koncertező orgonaművész, a Szent István Bazilika orgonistája, a Zeneakadémia oktatója (szolfézs, zeneelmélet, partitúraolvasás), a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar volt oktatója (zeneszerzés alapjai, formatan, analízis, hangszerelés)… A fiatal zeneszerző családjában immár ötödik generáció óta megkerülhetetlen hagyomány a zenei – és ezen belül is az orgonaművészi – pálya, hisz többek közt nagyapja – egyben első orgonatanára – Virágh Endre és édesapja, Virágh András neves orgonaművészek. Gyermek- és ifjúkorát is a zene bűvöletében élte, minden alkalmat megragadva a zeneszerzésben és hangszerjátékban való mind alaposabb elmélyülésre. Külföldi tapasztalatszerzéseinek és tanulmányainak is köszönhetően, immár másfél évtizede jelen van a magyar és az európai koncertéletben. Eddigi munkásságában szóló és kamarazenei alkotásai túlsúlyban vannak ugyan, de egyetlen, különleges atmoszférájú és egyéni hangvételű operája mellett a zenekari művek sorában ott várakozik a mű, amelyet még nem hallhatott senki, hisz ősbemutatóként csendül majd fel: a 2013-ban komponált Sinfonietta. A darabot a Zeneakadémia felkérésére komponálta a szerző, de a tervezett bemutató meghiúsult. A felkérés eredetileg koncertkezdő darabra, mintegy nyitányra szólt, időtartamát 12 percben maximálták. A Sinfonietta (kis szimfónia) keletkezéséről szóljon maga a szerző: „A komponálás során világos volt számomra, hogy a zenemű kezdete mindenképp „ünnepélyes” legyen, az általam használt zenei nyelvezetre lefordítva. Mivel zenekarra ritkán írok, a sok szóló- és kamaramű megírása során számos ötlet felgyülemlett bennem, amelyeket leginkább zenekarra tudtam elképzelni. A felkérés a legjobbkor érkezett, ugyanis az ez előtti legutóbbi zenekari művemet több mint két évvel azelőtt komponáltam, és azóta sok dolog változott bennem az apparátus kezelésével kapcsolatban. A rendelkezésemre álló időt három nagyobb egységre osztottam fel, de a komponálás során úgy alakultak a zenei folyamatok, hogy jobbnak láttam a gondolataimat három tételen belül megformálni.” A tételcímek pedig önmagukért beszélnek: 1. Musica festiva
2. Notturno
3. Finale Liszt Ferenc: Haláltánc A haláltánc, a danse macabre késő középkori eredetű műfaj, mely az élőket képben és versben figyelmezteti a halál közelségére. Költeményekben, fametszeten, templomfali ábrázoláson a halál rendszerint csontváz formájában táncba viszi, majd sírba kényszeríti a legkülönbözőbb korú és rangú embereket. Az utolsó ítélet és a haláltánc képzőművészek sorának képzeletét ragadta meg, gondoljunk csak Giotto, Michelangelo, Dürer, Holbein, Memling, Bosch vagy éppen Fra Angelico alkotásaira. Az irodalomban is egész sor alkotás foglalkozik a témával, Villontól Heltai Gáspáron keresztül Arany balladáin át Madáchig és Adyig. Ugyanígy a zenében is végigvonul a Dies irae motívuma Mozart, Verdi, Berlioz, Muszorgszkij, Csajkovszkij, Glazunov, Rahmanyinov, Dohnányi és Liszt művein. Liszt Ferenc (1811–1886) itáliai „vándorévei” során, 1838-ban Pisában járt Marie d’Agoult-lal. A város híres temetőjében, a Campo Santo-ban járva megtekintették a sírkert falának belső oldalán lévő, hatalmas falfelületet beborító monumentális freskókat, melyeket még Giotto tanítványai kezdtek el megfesteni. Ezek közül az egyik legborzongatóbb a Buonamico Buffalmacco által 1350 körül festett Trionfo della Morte, vagyis A halál diadala. A kép jobb oldalán idilli jelenet: elegáns hölgyek csinos urak társaságában zenét hallgatnak, mások solymásznak. Kedély és kellem uralkodik a képen. Az alakok felett angyalok repkednek, akik átkarolva viszik a jó lelkeket a mennybe. A bal oldalon erdőt látunk, a rajta átvezető úton úri társaság lovagol, amikor elébük kerül három koporsó, benne
felpüffedt, oszlásnak induló halottakkal. Riadt lovak, rémült kutyák, iszonyat. A szereplők hideglelős borzongása szinte áthatja a levegőt. Ez itt a halál birodalma: fejük felett megcsonkított testek hullanak a pokol tüzébe. Liszt képzeletét megragadta ez a félelmetesen expresszív kép, és ekkor fogalmazódott meg benne egy olyan zongoraverseny terve, amelynek fő motívuma a gregorián Dies irae dallama, melynek szövege egy hatalmas Apokalipszis-vízió az utolsó ítélet fogvacogtató rémségeivel. A mű évtizedekig „átalakulóban” volt, Liszt többször is módosított rajta, és csak jóval később, 1865-ben született meg a végleges verzió, melynek bemutatóján a zongoraszólamot Liszt veje, Hans von Bülow játszotta. Míg más szerzők a Dies irae-t csak hangulatfestésképpen idézik, addig Liszt zenéje szinte monotematikusan aknázza ki a dallamot, úgy variálja, hogy a hat, számozott variáció soha nem válik unalmassá. Franz Schubert: VII. (C-dúr) szimfónia Ha valaki egyértelműen be akarja azonosítani Franz Schubert (1791–1828) VII. szimfóniáját, talán használja a későbbi pályatárs, Robert Schumann által ráragasztott „mennyei hosszúságú” jelzőt. Eligazíthat ugyan a Schubert műveit katalogizáló Deutsch-féle jegyzékszám (D.944), de a köztudatba hetedikként beivódott fenséges alkotást már nyolcadikként és kilencedikként is sorszámozzák. Ezen alkalommal a – másik kettővel azonos – 7. szimfóniáról beszélünk, és az is fog felhangzani. Franz Schubert osztrák zeneszerzővel keserűen bánt a sors: rövid élete során nem kapta meg sem azt a figyelmet, sem azt az elismerést, ami pedig mind tehetsége, mind tekintélyes életműve alapján kijárt volna számára. Szimfóniáit sosem hallhatta méltó formában, szóban forgó, nagy C-dúr szimfóniáját pedig egyáltalán nem, mert ezt a nem sokkal halála előtt íródott remekművet túl hosszúnak és nehéznek találta a Bécsi Zenebarátok Társasága. Az is csak a véletlennek köszönhető, hogy egyáltalán fennmaradt a mű: Robert Schumann találta meg a porosodó partitúrát 10 évvel később, amikor Schubert bátyjánál tett látogatást. Ő mutatta meg aztán Mendelssohnnak a művet, aki 1839-ben elő is adta a Gewandhaus zenekarral Lipcsében, felhívva a világ figyelmét a remekműre és szerzőjére. Érdekes átmenet ez a szimfónia: Schubert ebben a műben mond búcsút a klasszikus szimfóniának, és előlegezi meg a romantikus szimfóniák világát. Ezt érezte meg Schumann is, amikor a „mennyei hosszúság”-ot emlegette a darabbal kapcsolatban. Az, hogy 10 évvel a szerző halála után már nem okozott gondot sem a terjedelem, sem a nehézség, jelzi, hogy az eltelt idő alatt a közönség már el- és befogadta a Schubert korában még ordító újdonságnak ható változásokat.
Helyszín
Szent István Filharmonikusok
Budapest, 1095, Komor Marcell u. 1.
Budapest, 1095, Komor Marcell u. 1.
Térkép
Ne használj papírt, ha nem szükséges!
Az emailban kapott jegyeid — ha teheted — a telefonodon mutasd be.
Köszönjük!