Töltjük rögvest!
 
 
  Válassz jegyeket
  Add meg az adataid
  Fizess online
RÓZSA ÉS KARD
Klebelsberg Kultúrkúria - Barbakán

Erre az előadásra ma nincsenek félárú jegyeink, nézd meg az aktuális darabokat a Főoldalon!

  Leírás
Rózsa és Kard Scordatura a XVII. századi európai zenében – Biber és Schmelzer művei a Klebelsberg Kuno Hét programja

Műsor: Johann Heinrich Schmelzer – Sonatina No. 7 in D major from Duodena selectarum sonatarum  Johann Joseph Fux – Partita a Tre in C Major “Turcaria” K 331 Heinrich Ignaz Franz von Biber – Rózsfüzér Szonáta No.4 in D minor "Jézus bemutatása a templomban"  H.I.F. von Biber – Sonata No.5 in G minor from Harmonia artificioso-ariosa H.I.F. von Biber – Rózsafüzér Szonáta No.10 in G Minor "Jézus megfeszítése” H.I.F. von Biber – Rózsafüzér Szonáta No. 13 in D minor "Pünkösd"  H.I.F. von Biber – Rózsafüzér Szonáta No.14 in D major "Mária mennybe hívása" H.I.F. von Biber – Sonata No.3 in A major from Harmonia artificioso-ariosa Előadók: Julia Wedman – barokk hegedű Ujszászi Kinga – barokk hegedű  Felix Deak – gamba Jadran Duncumb – teorba  Thomas Foster – csembaló, orgona A XVII. században élő ember életében a vallás és a háborúk jelentették a két legnagyobb, állandóan jelenlévő erőt. A koncert program azt a két végletet próbálja bemutatni, ahogyan a külső ellenség állandó fenyegetése és a belső megnyugvás keresése tükröződik a korabeli zenében. Az elhangzó művek a zene két különböző megközelítését próbálják bemutatni. A zeneszerzők hol a zene segítségével próbálták a látottakat, hallottakat a zene nyelvén elmesélni, megfesteni, hol annak segítségével az előadók és hallgatók érzékleti tapasztalatait magasabb szintre emelni, belső megnyugvást hozni. A barokk korban divatos scordatura technika a vonós hangszerek szokásostól eltérő hangolását jelenti. Ez a technika a hangszerek rezonanciáját megváltoztatja, egyedi hangzásvilágot hoz létre, egyben olyan akkordok és kettősfogások megszólaltatását teszi lehetővé, amik a hagyományos kvint hangolással lehetetlenek lennének. Ezzel a hegedű lehetőségeit megsokszorozza és új, eddig elérhetetlen dallamok, harmóniák tárházát nyújtja a kísérletező kedvű hegedűsök számára, míg egyes zeneszerzők a technikát meditációs célra alkalmazták. A szélsőséges scordatura a mai modern hangszereken elképzelhetetlen, a hangszerek és a modern fém húrok a magasabb húr-feszültséggel nem tudnának megbirkózni, ezért ezek a művek ma is csak bélhúrokon, autentikus hangszereken szólalhatnak meg. A koncert program központi figurája Heinrich Ignaz Franz Biber, aki a kor legkiemelkedőbb alakja volt mind hegedű virtuózként, mind zeneszerzőként. Az itáliai hegedű technikát magasabb szintre emelte, megreformálta a játékmódot és a kor szintjéhez mérten technikailag nagy kihívást jelentő darabokat komponált. Corelli előtt Európa egyik legnagyobb hatású hegedűse volt. A korban divatos scordatura technika Biber műveiben – főleg a Rózsafüzér ciklusban, ami 15 különböző hangolást használ – éri el legextrémebb pontját. A Rózsafüzér szonátákban a scordaturának szimbolikus szerepe van, Biber a számára rendkívül fontos jezsuita meditációs hagyomány zenei nyelvre ültetésére a scordatura játékot találta legalkalmasabbnak. Julia Wedman A kanadai Julia Wedman egyik kiemelkedő szakértője Biber hegedű szonátáinak. 2011-ben, hosszas kutatómunkát követően CD-re vette a Rózsafüzér ciklust Felix Deakkal együtt. Julia a kanadai régizenei élet egyik legfontosabb alakja. 2005 óta a torontói Tafelmusik Baroque Orchestra tagja. Julia rendszeresen játszik szólót a zenekarral mind otthoni koncertjeiken, mind külföldi turnéjaik során (Kanada, USA, Mexikó, Puerto Rico, Japán, Kína, Korea, Ausztrália, Új-Zéland). Az Indiana Egyetemen folytatott tanulmányai közben kezdett el a régi zene iránt érdeklődni, különösen nagy hatással volt rá tanára, Stanley Ritchie. Julia tagja az újító hozzáállásukról híres I FURIOSI együttesnek. Sikeres torontói koncert sorozatuk mellett az I FURIOSI több fesztiválon is fellépett, többek között az USA-ban, Németországban, Angliában és Írországban. Szintén tagja az Eybler Qartet-nek, akikkel az elismert mesterművek mellett a kevésbé ismert klasszikus repertoárt igyekeznek a közönséghez közelebb hozni. CD felvételeik között vannak Eybler, Mozart, Backoffen, Haydn és Schumann művei, valamint a közeljövőben Beethoven és Vanhal vonósnégyeseket vesznek fel. Első szóló albuma H.I.F. Biber Rózsafüzér Szonátái. A CD 2011-es megjelenését meleg fogadtatás követte, a Gramophone magazin kritikája szerint az album „egészen egyedülálló, az ember azt feltételezi, hogy Wedman Biber műveit valódi zarándokként közelítette meg, Jézus életének kulcsfontosságú pontjait mély rálátással interpretálja, előadása élettel teli, ugyanakkor egyéni alázat és melegség sugárzik belőle. Hangjából emberiesség árad, mely felülmúlja 1694-ben készült hangszerének gyönyörű hangját.” Ujszászi Kinga  A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem elvégzése után a londoni Royal Academy of Music postgraduális képzésén folytatta tanulmányait hegedű és barokk hegedű tanszakon. Amióta Matthew Truscott és Simon Standage növendékeként elkezdett a histórikus előadásmóddal foglalkozni, Anglia és Európa vezető együtteseibe kap rendszeres meghívást. Ezek közé tartozik Sir John Eliot Gardiner mind barokk, mind romantikus zenekara, az Academy of Ancient Music és az Orchestra of Age of Enlightenment is. Ezen kívül tagja volt az Európai Unió Barokk Zenekarának ahova 2012-ben és 2013-ban mint koncertmester-szólistát hívták vissza. A Spiritato! kamara együttes zenei vezetője, akikkel két albumot is kiadtak - közéjük tartozik Daniel Purcell Judgement of Paris operájának első felvétele. Vonósnégyese, a HIP4tet, már három éve a franciaországi Abbay aux Dame rezidens csoportja. Szintén rendszeresen játszik Jadran Duncumb angliai lantossal. Együttesük Repicco, a 2013-as york-i régizenei verseny döntőse volt, valamint 2015-ben egyike az Ambrnay Fesztivál által kiválasztott 'Eeemerging Ensemle' programjának. Koncertmeghívásaik között található Riga, Pavia, Bukarest, Ambronay és London.
  Jegynyomtatásról
Ez emailben kapott elektronikus utalványt kinyomtatva és a pénztárban bemutatva fogod megkapni a jegyed, amivel bemehetsz az előadásra.

Ha nem szeretnél, vagy nem tudsz nyomtatni, a Klebelsberg Kultúrkúriában elég, ha az utalványt bemutatod okostelefonon a pénztárban.

Ha esetleg gondod volt a bejutással ebben a színházban, jelezd felénk kérlek a címen!

  Cím
  Hogy tetszett?