A reneszánsz első felét, a 15. századot cantus firmus-korszakként is szoktuk emlegetni: ekkoriban a darabok többnyire egy cantus firmus, azaz egy előzetesen létező dallam, mint váz köré épülnek.
Ez leginkább gregorián liturgikus ének, vagy világi dal; de akad néhány különleges, nem dallam jellegű hangsor is közöttük. Ilyen például a ferrarai udvari karnagy, Johannes Martini pompás miséje, ahol a cantus firmus véget nem érő kakukkolás. A századforduló legnagyobb mestere, Josquin híres Mária-motettája a szent Szűz nevének magánhangzóiból ('la-mi-la') épít nagyszabású zenei állványzatot, mely a mester talán leghíresebb műve, a Miserere mei, Deus kezdetű bűnbánati zsoltár vázszerkezetével rokon. Az Ut Phoebi radiis pedig a reneszánsz motettairodalom egyik legnagyobb bravúrja: az alsó két szólam kánonjában megszólaló, egyre bővülő skála hangjainak szolmizációs nevei intarziaként illeszkednek a motetta humanista stílusú szövegébe. CU-CU
15. századi kompozíciók absztrakt vázakra
Műsor: Johannes Martini: Missa Cu-cu (a4)
Soós András: Dodekakuku (kakukktojás, a3)
Josquin Desprez: Ut Phoebi radiis (a4)
Josquin Desprez: Illibata Dei Virgo nutrix (a5)
Josquin Desprez: Miserere mei, Deus (a5) Közreműködik: A:N:S Chorus
Gavodi Zoltán, Patay Péter, Kéringer László, Czier Zoltán, Ujházy Márton, Soós András, Laczkovich Miklós, Mizsei Zoltán, Koncz András, Benkő Pál Vezényel: Bali János
Ez leginkább gregorián liturgikus ének, vagy világi dal; de akad néhány különleges, nem dallam jellegű hangsor is közöttük. Ilyen például a ferrarai udvari karnagy, Johannes Martini pompás miséje, ahol a cantus firmus véget nem érő kakukkolás. A századforduló legnagyobb mestere, Josquin híres Mária-motettája a szent Szűz nevének magánhangzóiból ('la-mi-la') épít nagyszabású zenei állványzatot, mely a mester talán leghíresebb műve, a Miserere mei, Deus kezdetű bűnbánati zsoltár vázszerkezetével rokon. Az Ut Phoebi radiis pedig a reneszánsz motettairodalom egyik legnagyobb bravúrja: az alsó két szólam kánonjában megszólaló, egyre bővülő skála hangjainak szolmizációs nevei intarziaként illeszkednek a motetta humanista stílusú szövegébe. CU-CU
15. századi kompozíciók absztrakt vázakra
Műsor: Johannes Martini: Missa Cu-cu (a4)
Soós András: Dodekakuku (kakukktojás, a3)
Josquin Desprez: Ut Phoebi radiis (a4)
Josquin Desprez: Illibata Dei Virgo nutrix (a5)
Josquin Desprez: Miserere mei, Deus (a5) Közreműködik: A:N:S Chorus
Gavodi Zoltán, Patay Péter, Kéringer László, Czier Zoltán, Ujházy Márton, Soós András, Laczkovich Miklós, Mizsei Zoltán, Koncz András, Benkő Pál Vezényel: Bali János
Helyszín
Budapest Music Center
Budapest, 1093, Mátyás u. 8.
Budapest, 1093, Mátyás u. 8.
Térkép
Ne használj papírt, ha nem szükséges!
Az emailban kapott jegyeid — ha teheted — a telefonodon mutasd be.
Köszönjük!