1 Válassz előadást

2 Válassz jegyeket

3 Add meg az adataid

4 Fizess online
 Töltjük rögvest!
BÉKÉSCSABAI JÓKAI SZÍNHÁZ: MIDŐN HALNI KÉSZÜLT
Szegedi Nemzeti Színház - Kisszínház
Ezt az előadást még nem értekelték elegen, az előadóhely többi programjának átlaga:
9.0 / 10
2357 értékelésből
Erre az előadásra ma nincsenek félárú jegyeink, nézd meg az aktuális darabokat a   Főoldalon!
Zalán Tibor: Midőn halni készült dráma szünet nélkül A Békéscsabai Jókai Színház előadása.

A darab Janus Pannonius utolsó, elképzelt óráit vetíti a néző elé. A nagybeteg költő Medvegrádban haldoklik, menekülés közben. A legyöngült ember belevizionálja a körülötte serénykedő, őt gondozó cselédbe, az őt körülvevő szobahomályokba a múltját, így az ifjúságát, illetve a férfikorát. „Félvíziók” ezek, melyek a színpadi betegágy-jelent és a főszereplő történésekben gazdag múltját derengetik át egymáson. Megjelenítődnek a ferrarai évek, a fiatal Csezmiczei János kamaszéveinek erotikájával átitatódva, a korai erotikus epigrammaköltészetét is megidézve, illetve dramatikus formát kapnak a Guarino mester mellett eltöltött pályára állító esztendők. A mű középpontjában mégis Mátyás király és Janus Pannonius püspök, kancellár küzdelme áll. Valójában nem tudjuk, csak sejthető, miért tört össze a bizalom közöttük, miért állt Vitéz János (akit ekkora már saját várába száműzött a király) nagybátyjával a lázadó nemesek élére. A vízióiban megjelenő, királlyal folytatott vitájában mindkettőjük érveit megismerjük, képzelt összecsapásuk azonban nem dönti el, valóban igaza van-e Mátyásnak, aki hatalmi törekvésekkel vádolja bizalmasát (amennyiben a fiatalkorú Kázmért sikerül a pártütőknek Mátyás ellenében trónra ültetni, úgy a gyámja, aki feltehetőleg Janus Pannonius lett volna, s gyakorlatilag királysággal felérő hatalomhoz jut), illetve a kancellárnak, aki a külpolitikát a belső viszonyok normalizálása elé helyező Mátyást a nemesek iránti érzéketlenséggel, hálátlansággal vádolja. Kettejük viszonyában felbukkan a férfibarátság szerelemre emlékeztető hevessége, illetve sértődő hidegsége. Természetesen, nem kikerülhetően benne foglaltatik viadalukban a művész és a politikus, a költő és az államvezető szemléleti, alkati különbözősége, illetve a reneszánsz hívőjének és annak egyik legfontosabb magyarországi képviselőjének eltávolodása a reneszánszot csak felesége kedvéért meghonosító, valójában középkori politikai módszereket alkalmazó félbarbár királytól. Így véljük – az aktualizálás fölösleges beemelése nélkül – nem csak aktualizálhatónak, de nagyon is aktuálisnak ezt a tematikát. Janus a darab zárlatában nyugalomra talál, amikor a cselédnőben Borbálát, az anyját véli fölfedezni, akihez férfikorában is szívesen ellátogatott pihenésre, meditálásra. Harcát megvívta a királlyal, és alul maradt a küzdelemben. Már csak a halál várhat rá, akkor is, ha Mátyás feltehetően nem bántotta volna hajdani hívét, nem oltotta volna ki az életét, legfeljebb a hatalom centrumából távolította volna el.

Szereposztás

JANUS PANNONIUS Bartus Gyula
CSELÉDLÁNY Komlósi Kata

Stáblista

Rendező Merő Béla
A rendező munkatársa Komlósi Kata
Jelmez Petrovszki Árpád
Díszlet Egyed Zoltán
Zene Király Péter

Helyszín

Szegedi Nemzeti Színház
Szeged, 6720, Horváth Mihály utca 3.
Térkép
Ne használj papírt, ha nem szükséges! Az emailban kapott jegyeid — ha teheted — a telefonodon mutasd be. Köszönjük!