Közreműködik: SOMOGYI PÉTER, koncertmester RÉTI BALÁZS, zongora Műsor: HAYDN: Francia nyitány LISZT: Angelus! Ima az őrangyalokhoz, S.378 DEBUSSY: Két tánc – szent és profán, L.103 DEBUSSY: Hommage à Haydn, L.115 HAYDN: Divertimento zongorára és vonósokra, Hob.XIV:4 BRAHMS: B-dúr („Szerenád”) vonósszextett, op.18 A műsorról: JOSEPH HAYDN (1732–1809) az 1760-as évek elején színházi célra komponálta (lassú-gyors-lassú) Francia nyitányát, melyet később felhasznált 15. szimfóniájához. A divertimento műfajában is több művet alkotott. A legtöbbjüket 1750-es évek végén, Franz Morzin gróf szolgálatában, Bécsben és Lukavecben. A billentyűs hangszer dominál bennük. Valószínűleg házimuzsika céljára készültek mindenkori munkaadója és barátai számára, akik vonósként csatlakoztak Haydn csembalójátékához. LISZT FERENC (1811–1886) az Angelust eredetileg zongorára írta a Róma melletti Tivoliban, ahol sok nyarat töltött az 1870/80-as években. A Vándorévek-sorozat harmadik kötetének első darabja. Egyetlen vonósokra írott műveként kvartett-átiratot készített belőle. Ezt angol tanítványa, Walter Bache nagybőgőszólammal egészítette ki, hogy vonószenekarral is előadható legyen. Ebben a formában hangzott el Angliában az odalátogató 75 éves Liszt tiszteletére 1886 áprilisában. CLAUDE DEBUSSY (1862–1918) A hárfa felépítése Kr. e. 1500 óta lényegében alig változott, míg az 1800-as években Sébastien Érard pedálrendszere, majd Gustave Lyon kromatikus hárfája meg nem jelent. Utóbbi gyártója, a Pleyel cég, terméke népszerűsítése céljából 1904-ben felkérte Debussyt, hogy írjon darabot erre a hangszerre. A Két táncot, még abban az évben bemutatták Párizsban. Hogy műve minél szélesebb körben ismertté válhasson, Debussy maga készített belőle zongoraváltozatot. Az Hommage 1909-ben, Haydn halálának 100. évfordulójára íródott, szólózongorára. JOHANNES BRAHMS (1833–1897) egyik 1859-ban írott levelében megemlíti, hogy egy szeptetten dolgozik. Ez lehetett az őse a B-dúr szextettnek, amely nagy valószínűséggel Agathe von Siebold szopránénekes iránti szerelmének zenei lenyomata. Az 1860-as hannoveri bemutató vezérhegedűsével, Joachim Józseffel közösen véglegesített kotta két évvel később jelent meg. Áradó dallamossága és szenvedélyes concertáló jellege révén Brahms legnépszerűbb kamaraműve lett és zenekari előadásban is gyakran elhangzik.
Stáblista
| Koncertmester | Somogyi Péter |
| Zongoraművész | Réti Balázs |
Helyszín
Magyar Tudományos Akadémia
Budapest, 1051, Széchényi István tér
Budapest, 1051, Széchényi István tér
Térkép
Ne használj papírt, ha nem szükséges!
Az emailban kapott jegyeid — ha teheted — a telefonodon mutasd be.
Köszönjük!