Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál - nyitókoncert
Koncert? Színház? Zenés színház? Opera? Dramatikus koncert? Hangszínház? Műfajkeveredés vagy új műfaj?
A görög származású, Franciaországban élő Georges Aperghis immár négy évtizede kutatja a színpadi lét, a látvány és a beszéd zenei aspektusait. Commentaires című darabjának műfaját sokatmondóan vagy zenés színházként, vagy operaként határozta meg. A szóló baritonra komponált Jactations ciklus az emberi hang különféle műfaji értelmezésének lehetőségeit villantja fel. A különálló tételeket ezúttal a THReNSeMBle tagjai közösen dolgozzák fel új, hangszeres színházi formában. Gryllus Samu – Aperghis mesterkurzusainak egykori növendéke – Bán Zoltán András librettója alapján 2011-ben a Theater an der Wien felkérésére komponált mono-kamaraoperát (az OperInWien kritikusa szerint „izgalmasan komponált filozófiát”), melyben a jól ismert Kékszakáll-mítoszt dolgozta fel. Azt gondolnánk, hogy a nyomasztó titkokkal teli vár meséjét Bartók után merészség újra elővenni, ám Gryllus merőben más nézőpontból tekint e helyszínre, amely ezúttal nem az életalkony, hanem a születés drámájának kínál hátteret. A misztikus vár most az anyaméh megtestesítője, a főhős monológjában pedig Kékszakáll személyiségének anyai és apai oldala, tágabb értelemben a Nő és a Férfi konfliktusa rajzolódik ki. A dániai születésű Steen-Andersen Beside darabjai mind a koreografikus fordítások (choreographic translations) kategóriájába tartoznak, vagyis különféle hangszereken mutatják be az azonos eredetű mozdulatok által létrehozott zenét. Az Átlátszó Hang Fesztivál idén minden koncertjén műsorra tűzi a több műfajban is alkotó, 2006-ban elhunyt osztrák művész, Otto M. Zykan műveit. A Beethoven lova című munka valamint az Aperghis- és a Gryllus-darab különleges színészi és énekesi kihívásai Maurice Lenhardra várnak. A nagyszerű német énekes kivételes adottságait korábban olyan budapesti produkciókban kamatoztatta, mint a Nyílt tengeren vagy a Lady Sarashina.
Műsor: Otto M. Zykan: Nachtstück für ein Schiff
Simon Steen-Andersen: Next to beside besides
Otto M. Zykan: Beethovens Pferd
Gryllus Samu: Blaubarts
George Aperghis: Commentaires (részletek)
George Aperghis: 14 Jactations (részletek) Közreműködik: Maurice Lenhard (bariton), THReNSeMBle Vezényel: Horváth Balázs
A görög származású, Franciaországban élő Georges Aperghis immár négy évtizede kutatja a színpadi lét, a látvány és a beszéd zenei aspektusait. Commentaires című darabjának műfaját sokatmondóan vagy zenés színházként, vagy operaként határozta meg. A szóló baritonra komponált Jactations ciklus az emberi hang különféle műfaji értelmezésének lehetőségeit villantja fel. A különálló tételeket ezúttal a THReNSeMBle tagjai közösen dolgozzák fel új, hangszeres színházi formában. Gryllus Samu – Aperghis mesterkurzusainak egykori növendéke – Bán Zoltán András librettója alapján 2011-ben a Theater an der Wien felkérésére komponált mono-kamaraoperát (az OperInWien kritikusa szerint „izgalmasan komponált filozófiát”), melyben a jól ismert Kékszakáll-mítoszt dolgozta fel. Azt gondolnánk, hogy a nyomasztó titkokkal teli vár meséjét Bartók után merészség újra elővenni, ám Gryllus merőben más nézőpontból tekint e helyszínre, amely ezúttal nem az életalkony, hanem a születés drámájának kínál hátteret. A misztikus vár most az anyaméh megtestesítője, a főhős monológjában pedig Kékszakáll személyiségének anyai és apai oldala, tágabb értelemben a Nő és a Férfi konfliktusa rajzolódik ki. A dániai születésű Steen-Andersen Beside darabjai mind a koreografikus fordítások (choreographic translations) kategóriájába tartoznak, vagyis különféle hangszereken mutatják be az azonos eredetű mozdulatok által létrehozott zenét. Az Átlátszó Hang Fesztivál idén minden koncertjén műsorra tűzi a több műfajban is alkotó, 2006-ban elhunyt osztrák művész, Otto M. Zykan műveit. A Beethoven lova című munka valamint az Aperghis- és a Gryllus-darab különleges színészi és énekesi kihívásai Maurice Lenhardra várnak. A nagyszerű német énekes kivételes adottságait korábban olyan budapesti produkciókban kamatoztatta, mint a Nyílt tengeren vagy a Lady Sarashina.
Műsor: Otto M. Zykan: Nachtstück für ein Schiff
Simon Steen-Andersen: Next to beside besides
Otto M. Zykan: Beethovens Pferd
Gryllus Samu: Blaubarts
George Aperghis: Commentaires (részletek)
George Aperghis: 14 Jactations (részletek) Közreműködik: Maurice Lenhard (bariton), THReNSeMBle Vezényel: Horváth Balázs
Helyszín
Zeneakadémia
Budapest, 1061, Liszt Ferenc tér 8.
Budapest, 1061, Liszt Ferenc tér 8.
Térkép
Ne használj papírt, ha nem szükséges!
Az emailban kapott jegyeid — ha teheted — a telefonodon mutasd be.
Köszönjük!