Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok
Közreműködik: SOMOGYI PÉTER, koncertmester BODROGI ÉVA, ének Műsor: SCHUBERT: 4. német tánc MOZART: Maradj hűséges – koncertária MOZART: Sinfonia concertante, K.364 (kamaraváltozat) MENDELSSOHN: Sinfoniesatz BACH: Jauchzet Gott in allen Landen! (Örvendj Istennek, nagyvilág!) – kantáta TELEMANN: Karácsonyi concerto A műsorról: Franz Schubert (1797–1828) muzsikus családba született, amelynek négy tagjából 1811-ben házi együttes alakult. Az akkor 14 éves Franz volt benne a brácsista, ami azért is érdekes, mert Mozart és Beethoven, majd később Dvořák szintén ezt a hangszert választotta, ha vonósnégyesben kamarázott. Schubert eredetileg házi használatra komponált német táncai és menüettjei a koncertrepertoár részévé váltak, és gyakran vonószenekari előadásban is elhangzanak. Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) csodagyerek mivoltának egyik ékes bizonyítéka ez a kilencéves korában írott ária. 1765 októberében komponálta, amikor az apja vezette európai turné közben nővérével együtt Hágában betegeskedett. Januárban, mielőtt Karolina nassau-orániai hercegnőnek adtak koncertet, kicsit változtatott rajta. Ahhoz, hogy Metastasio szövegét válassza, utazásuk előző állomásán, Londonban kapta az ötletet Johann Christian Bachtól. 1779-ben Párizsból szülővárosába hazatérve komponálta egyik legnépszerűbb művét, a vonós Sinfonia concertantét, amely a szimfónia és a versenymű jellegzetességeit ötvözi. Hogy műve minél szélesebb körben elterjedjen, valószínűleg maga készített belőle kamaraváltozatot, melyben a két szólóhangszer – a hegedű és a brácsa – szólamát és a zenekari anyagot hat egyenrangú vonósra osztotta szét, és a Grande sestetto concertante címet adta neki. Felix Meldelssohn (1809–1847) csodagyerek volt. Tizenhárom korai szimfóniája a 1821-23 közötti időszak termése. A 13. (c-moll) vonósszimfónia egytételes műként maradt fenn. Érdekessége, hogy Haydnnál és Mozartnál korábbra nyúl vissza benne. Rövid lassú bevezetése némileg Händel zenéjére emlékeztet és a késő barokk hangján szól. A mesterien megírt, csupa derű fúga és lezárása arról tanúskodik, hogy a szerző megérett a nagyszimfóniák komponálására. Johann Sebastian Bach (1685–1750) híres, 51. kantátája 1730-ban Lipcsében hangzott el először a Szentháromság ünnepe utáni 15. vasárnapon. Szövege szorosan nem kötődik az alkalomhoz, ezért Bach az említett napon és mindenkor („et in ogni tempo”) előadhatónak nyilvánította művét a kéziraton. A nyitó és a záró tétel az olasz concertók stílusában íródott. Az ismeretlen szerző szövege bibliai részletekből, valamint – a korál – Johann Gramann (1487–1541) „Nun lob, mein Seel, den Herren” című himnuszának ötödik versszakából áll. Georg Philipp Telemann (1681–1767) Sorauba (ma: Żary, Lengyelország) II. Erdmann von Promnitz grófhoz szerződött 1705-ben. Plessbe (ma: Pszczyna) és Krakkóba tett utazásai során találkozott a sziléziai lengyel népzenével, amely nagy hatást gyakorolt művészetére. G-dúr concertójában lengyel tánczenét és – a betlehemi pásztorokhoz kötődő – pasztorált egyaránt feldolgozott a gróf kozmopolita udvarában a francia mellett leginkább dívó olasz zenei stílusban.
Közreműködik: SOMOGYI PÉTER, koncertmester BODROGI ÉVA, ének Műsor: SCHUBERT: 4. német tánc MOZART: Maradj hűséges – koncertária MOZART: Sinfonia concertante, K.364 (kamaraváltozat) MENDELSSOHN: Sinfoniesatz BACH: Jauchzet Gott in allen Landen! (Örvendj Istennek, nagyvilág!) – kantáta TELEMANN: Karácsonyi concerto A műsorról: Franz Schubert (1797–1828) muzsikus családba született, amelynek négy tagjából 1811-ben házi együttes alakult. Az akkor 14 éves Franz volt benne a brácsista, ami azért is érdekes, mert Mozart és Beethoven, majd később Dvořák szintén ezt a hangszert választotta, ha vonósnégyesben kamarázott. Schubert eredetileg házi használatra komponált német táncai és menüettjei a koncertrepertoár részévé váltak, és gyakran vonószenekari előadásban is elhangzanak. Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) csodagyerek mivoltának egyik ékes bizonyítéka ez a kilencéves korában írott ária. 1765 októberében komponálta, amikor az apja vezette európai turné közben nővérével együtt Hágában betegeskedett. Januárban, mielőtt Karolina nassau-orániai hercegnőnek adtak koncertet, kicsit változtatott rajta. Ahhoz, hogy Metastasio szövegét válassza, utazásuk előző állomásán, Londonban kapta az ötletet Johann Christian Bachtól. 1779-ben Párizsból szülővárosába hazatérve komponálta egyik legnépszerűbb művét, a vonós Sinfonia concertantét, amely a szimfónia és a versenymű jellegzetességeit ötvözi. Hogy műve minél szélesebb körben elterjedjen, valószínűleg maga készített belőle kamaraváltozatot, melyben a két szólóhangszer – a hegedű és a brácsa – szólamát és a zenekari anyagot hat egyenrangú vonósra osztotta szét, és a Grande sestetto concertante címet adta neki. Felix Meldelssohn (1809–1847) csodagyerek volt. Tizenhárom korai szimfóniája a 1821-23 közötti időszak termése. A 13. (c-moll) vonósszimfónia egytételes műként maradt fenn. Érdekessége, hogy Haydnnál és Mozartnál korábbra nyúl vissza benne. Rövid lassú bevezetése némileg Händel zenéjére emlékeztet és a késő barokk hangján szól. A mesterien megírt, csupa derű fúga és lezárása arról tanúskodik, hogy a szerző megérett a nagyszimfóniák komponálására. Johann Sebastian Bach (1685–1750) híres, 51. kantátája 1730-ban Lipcsében hangzott el először a Szentháromság ünnepe utáni 15. vasárnapon. Szövege szorosan nem kötődik az alkalomhoz, ezért Bach az említett napon és mindenkor („et in ogni tempo”) előadhatónak nyilvánította művét a kéziraton. A nyitó és a záró tétel az olasz concertók stílusában íródott. Az ismeretlen szerző szövege bibliai részletekből, valamint – a korál – Johann Gramann (1487–1541) „Nun lob, mein Seel, den Herren” című himnuszának ötödik versszakából áll. Georg Philipp Telemann (1681–1767) Sorauba (ma: Żary, Lengyelország) II. Erdmann von Promnitz grófhoz szerződött 1705-ben. Plessbe (ma: Pszczyna) és Krakkóba tett utazásai során találkozott a sziléziai lengyel népzenével, amely nagy hatást gyakorolt művészetére. G-dúr concertójában lengyel tánczenét és – a betlehemi pásztorokhoz kötődő – pasztorált egyaránt feldolgozott a gróf kozmopolita udvarában a francia mellett leginkább dívó olasz zenei stílusban.
Helyszín
Magyar Tudományos Akadémia
Budapest, 1051, Széchényi István tér
Budapest, 1051, Széchényi István tér
Térkép
Ne használj papírt, ha nem szükséges!
Az emailban kapott jegyeid — ha teheted — a telefonodon mutasd be.
Köszönjük!