Szatirikus tragédia
„A „Szent Johanna†nem sorolható be egykönnyen a hagyományos műfaji kategóriákba. Főhőse kétségtelenül az új kor egyik legtisztább tragikus hőse, története a „koránjött új†tragédiájának típusa. Bernard Shaw Johanna alakjában a forradalmárt ábrázolja, aki vét a korabeli meggyőződés, erkölcs és jogi rend ellen.Témája valóban sajátos ellentmondást rejt magában, azt, hogy a tragikus hős, szinte teljesen magában áll, környezete nem képes felemelkedni a tragikai hangvételhez szükséges magaslatra. Shaw azt mondja, hogy az istenek nevetnek itt a gyilkosokon és ezt a nevetést is tolmácsolni kell. Ezért ábrázolja szatirikus módszerrel alakjainak nagy részét. Így áll elő az a helyzet, hogy Shaw drámájában a metszően ironikus nevetés a legmagasabb fokú tragikai pátosz lenyűgöző hatásával váltakozik. Tragédia hát a „Szent Johannaâ€, vagy melodráma, aminek a korabeli kritika minősítette? Ha figyelmesebben megnézzük a szatirikus ábrázolás funkcióját Shaw drámájában azt kell látnunk, hogy igen is tragédia. E tragédia azonban sajátos módon, a szatirikus ábrázolási elemeken keresztül valósul meg.â€
Mészáros István hajdani kritikájából
G. B. Shaw műve a Szent Johanna a hit erejéről szól. A független, a belülről, a felismert igazság erejéből táplálkozó hit tragikus diadaláról.
Széttekintünk a világban, szűkebb, tágabb környezetünkben, és letaglóz a hit hiánya. A hit nélküli lét, a nihilizmus apoteózisát éljük.
Shaw műve, világítótorony fényeként hasít a sötétségbe. Ezért jelent ma hatalmas és rendkívüli kihívást színésznek, rendezőnek, nézőnek, mint érintett közeg tagjainak e világítótorony közös megépítése az egri színpadon.
Blaskó Balázs
rendező
„A „Szent Johanna†nem sorolható be egykönnyen a hagyományos műfaji kategóriákba. Főhőse kétségtelenül az új kor egyik legtisztább tragikus hőse, története a „koránjött új†tragédiájának típusa. Bernard Shaw Johanna alakjában a forradalmárt ábrázolja, aki vét a korabeli meggyőződés, erkölcs és jogi rend ellen.Témája valóban sajátos ellentmondást rejt magában, azt, hogy a tragikus hős, szinte teljesen magában áll, környezete nem képes felemelkedni a tragikai hangvételhez szükséges magaslatra. Shaw azt mondja, hogy az istenek nevetnek itt a gyilkosokon és ezt a nevetést is tolmácsolni kell. Ezért ábrázolja szatirikus módszerrel alakjainak nagy részét. Így áll elő az a helyzet, hogy Shaw drámájában a metszően ironikus nevetés a legmagasabb fokú tragikai pátosz lenyűgöző hatásával váltakozik. Tragédia hát a „Szent Johannaâ€, vagy melodráma, aminek a korabeli kritika minősítette? Ha figyelmesebben megnézzük a szatirikus ábrázolás funkcióját Shaw drámájában azt kell látnunk, hogy igen is tragédia. E tragédia azonban sajátos módon, a szatirikus ábrázolási elemeken keresztül valósul meg.â€
Mészáros István hajdani kritikájából
G. B. Shaw műve a Szent Johanna a hit erejéről szól. A független, a belülről, a felismert igazság erejéből táplálkozó hit tragikus diadaláról.
Széttekintünk a világban, szűkebb, tágabb környezetünkben, és letaglóz a hit hiánya. A hit nélküli lét, a nihilizmus apoteózisát éljük.
Shaw műve, világítótorony fényeként hasít a sötétségbe. Ezért jelent ma hatalmas és rendkívüli kihívást színésznek, rendezőnek, nézőnek, mint érintett közeg tagjainak e világítótorony közös megépítése az egri színpadon.
Blaskó Balázs
rendező
Szereposztás
| Johanna, szűz | Marjai Virág |
| Robert de Baudricourt, Vaucouleurs várkapitánya | Várhelyi Dénes |
| Az intéző, Baudricaurt kapitánynál | Tóth Levente |
| Bertrand de Poulengey | Radvánszki Szabolcs |
| La Trémouille főkamarás, Hóhér | Szívós Győző |
| A reimsi érsek | Sata Árpád |
| La Hire kapitány | Horváth Ferenc |
| Kékszakáll | Káli Gergely |
| Jean Dunois, az Orléans-i Fattyú | Nagy András |
| Károly, a dauphin, később VII. Károly francia király | Portik Győrffy András |
| Warwick, angol főnemes | Kelemen Csaba |
| A káplán, angol katonai pap | Balogh András |
| Cauchon | Venczel Valentin |
| Inkvizítor | Tunyogi Péter |
| Courcelles kanonok | Rácz János |
| Ladvenu, domonkos rendi szerzetes | Ozsgyáni Mihály |
| Jean D’ Estivet, a bayeux-i káptalan kanonokja, az ügyész | Fehér István |
| Egy úr a XX. sz-ból | Lisztóczki Péter |
| Szárnysegéd | Endrédy Gábor |
| Apród | Mákos Attila |
| Apród | Kovács-Tesléry Ádám |
| Katona | Vókó János |
| A gyermek | Kovács-Tesléry Luca |
Stáblista
| Rendező | Blaskó Balázs |
| Díszlet | Székely László |
| Jelmez | Pilinyi Márta |
| Zene | Aldobolyi Nagy György |
| Ügyelő | Ludányi Andrea |
| Súgó | Szecskó Andrea |
| Rendező asszisztens | D. Katona Mária |
| Fordító | Ottlik Géza |
Helyszín
Gárdonyi Géza Színház
Eger, 3300, Hatvani kapu tér 4.
Eger, 3300, Hatvani kapu tér 4.
Térkép
Ne használj papírt, ha nem szükséges!
Az emailban kapott jegyeid — ha teheted — a telefonodon mutasd be.
Köszönjük!