Csíksomlyói magyar passió
Az Evangélium Színház és a Forrás Színház közös produkciója.
Az 1751., az 1752., az 1759. és az 1766. évi Csíksomlyói misztériumok, valamint egy ismeretlen helyről származó passiójáték felhasználásával színpadra írta Katona Imre.
A passió szövegét kezdetben felolvassák a köznépnek a nevezetes egyházi ünnep, húsvét alkalmával. Később a templom falain belül a papok által párbeszédes formában előadva hallgatják a hívők. Majd amikor a színház játékossága már túlnő a templomi közegen, a dramatizált passiójáték kikerül a templom elé, aztán a vásártérre. A szöveget hallgató emberből pedig színháznéző, és sokszor (szín)játékos résztvevő válik.
Az itt felhasznált nagypénteki misztériumok a maguk idejében igazi „népszínművek†voltak. Professzorok írták, gimnazisták és felső iskolások bevonásával adták elő őket, a csíki, a gyergyói és a Székelyföld távolabbi vidékeiről is odasereglő hallgatóság előtt, mely szövegek aztán a csíksomlyói ferences barátok lejegyzésében maradtak ránk.
Katona Imre különleges szertartásjátékában Krisztus passiója össznépi rituálé, amelyben egy színházi közösség kínokkal teli, ám felemelő alkotómunkájának részeként születik újjá a passió.
A Csíksomlyói magyar passió a rendező, Pataki András koncepciója és dramaturgiai munkája nyomán jelentős módosuláson esett át: a végzések (jelenetek) közti morális közjátékok dalszövegekké alakultak, amelyekre Szarka Gyula (Ghymes együttes) szerzett a népénekek világát idéző modern hangzású zenét. Az orgonán és dobokon megszólaló dallamok és ritmusok a kortárs tánctechnikák invenciózus felhasználására ösztönözték Demcsák Ottó balettművészt, koreográfust.
Az előadás választ keres arra is, mi az ünnep szerepe az egyes ember és egy közösség életében, s vajon mi, mai nézők eljutottunk-e abba a kegyelmi állapotba („lesz még egyszer ünnep a világonâ€), amelyre Vörösmarty vén cigánya oly konok reménykedéssel várakozik.
Az Evangélium Színház és a Forrás Színház közös produkciója.
Az 1751., az 1752., az 1759. és az 1766. évi Csíksomlyói misztériumok, valamint egy ismeretlen helyről származó passiójáték felhasználásával színpadra írta Katona Imre.
A passió szövegét kezdetben felolvassák a köznépnek a nevezetes egyházi ünnep, húsvét alkalmával. Később a templom falain belül a papok által párbeszédes formában előadva hallgatják a hívők. Majd amikor a színház játékossága már túlnő a templomi közegen, a dramatizált passiójáték kikerül a templom elé, aztán a vásártérre. A szöveget hallgató emberből pedig színháznéző, és sokszor (szín)játékos résztvevő válik.
Az itt felhasznált nagypénteki misztériumok a maguk idejében igazi „népszínművek†voltak. Professzorok írták, gimnazisták és felső iskolások bevonásával adták elő őket, a csíki, a gyergyói és a Székelyföld távolabbi vidékeiről is odasereglő hallgatóság előtt, mely szövegek aztán a csíksomlyói ferences barátok lejegyzésében maradtak ránk.
Katona Imre különleges szertartásjátékában Krisztus passiója össznépi rituálé, amelyben egy színházi közösség kínokkal teli, ám felemelő alkotómunkájának részeként születik újjá a passió.
A Csíksomlyói magyar passió a rendező, Pataki András koncepciója és dramaturgiai munkája nyomán jelentős módosuláson esett át: a végzések (jelenetek) közti morális közjátékok dalszövegekké alakultak, amelyekre Szarka Gyula (Ghymes együttes) szerzett a népénekek világát idéző modern hangzású zenét. Az orgonán és dobokon megszólaló dallamok és ritmusok a kortárs tánctechnikák invenciózus felhasználására ösztönözték Demcsák Ottó balettművészt, koreográfust.
Az előadás választ keres arra is, mi az ünnep szerepe az egyes ember és egy közösség életében, s vajon mi, mai nézők eljutottunk-e abba a kegyelmi állapotba („lesz még egyszer ünnep a világonâ€), amelyre Vörösmarty vén cigánya oly konok reménykedéssel várakozik.
Szereposztás
| Kajafás | Farkas Tamás |
| Plútó, Farizeus,Százados | Papp Attila |
| Éva, Házasságtörő asszony | Szlúka Brigitta |
| Kántor | Dibusz Ferenc |
| Dobos | Kecskés Tamás |
| Dobos | Kecskés János |
| Kirika | Molnár Anikó |
| Durumo, Farizeus, Hadnagy | Ács Tamás |
| Tamás | Czár László |
| Annás | Mucsi Sándor |
| Luciper | Dörner György |
| Jézus | Szarvas Attila |
| Mária | Szőcs Erika |
| Deus Pater | Lukács József |
| Júdás | Krizsik Alfonz |
| Poncius Pilátus, Ádám | Lénárt László |
| Péter | Horváth László |
| János | Rékai Nándor |
| András, Gábriel | Horváth György |
Stáblista
| Rendező | Pataki András |
| Zene | Szarka Gyula |
| Koreográfia | Demcsák Ottó |
| Jelmez | Húros Annamária Dóra |
| Ügyelő, asszisztens | Varga György |
| Súgó | Budai Ilona |
Helyszín
Ady Endre Művelődési Központ
Budapest, 1043, Tavasz u. 4.
Budapest, 1043, Tavasz u. 4.
Térkép
Ne használj papírt, ha nem szükséges!
Az emailban kapott jegyeid — ha teheted — a telefonodon mutasd be.
Köszönjük!