Richard Wagner 1870 karácsonyán zenével ébresztette a születésnapos Cosimát, mintegy reggeli szerenádot adva egy kisegyüttessel felesége szobájának ajtajánál: a Siegfried-idill az opera harmadik felvonásának fontos témáit vonultatja fel, megszólal benne a Brünnhilde ébredését kísérő dallam, Siegfried kürtszignálja, valamint az erdei madár éneke – dráma helyett nyugalom és kiegyensúlyozottság. Wagner művéhez hasonlóan egy korábbi kompozíció újragondolása Eötvös Péter Respond című brácsaversenye, mely jelenlegi formájában először szólal meg hazánkban. Eötvös 1998-as Replica című darabját dolgozta át a pandémiás helyzetnek megfelelően: a negyvenkilenc fős zenekart harminckét fősre redukálta, a mű pedig ezzel párhuzamosan új zenei gondolatokkal bővült. A Három nővér című operához több szálon is kapcsolódó brácsaverseny és annak címe kapcsán a következőket fogalmazta meg a szerző: „A válaszok újabb kérdéseket vetnek fel. Az így létrejött párbeszéd során a legkülönfélébb érvek hangzanak el, s mint egy összetört tükör szilánkjai, olyan képet tükröznek, amelynek eredetijét csak sejteni lehet.” Az amerikai Charles Ives zenéje szinte semmihez nem hasonlítható, a biztosítási ügynökként dolgozó komponista külön utakon járt, újításaival pedig megelőzte korát. A kísérletező szerző 1910-től közel másfél évtizeden át dolgozott legösszetettebb művén, Negyedik szimfóniáján, a hatalmas apparátust igénylő bonyolult mű azonban csak 1965-ben hangzott el először teljes egészében. A Müpában eddig még nem szólalt meg, Budapesten is először – és eddig utoljára – 2001-ben, akkor szintén Eötvös Péter vezényletével, így izgalmas felfedezésre (míg másoknak újratalálkozásra) kínál alkalmat a Concerto Budapest hangversenye.
Wagner: Siegfried-idill
Eötvös Péter: Respond – magyarországi bemutató
Ives: IV. szimfónia
Közreműködik: Szűcs Máté brácsa
Concerto Budapest
Vezényel: Eötvös Péter, Dubóczky Gergely
Helyszín
Budapest, 1095, Komor Marcell u. 1.